South Sea

South Sea

onsdag 1 mars 2017

Ut ifrån floden igen





All transport går på floden i den här sortens båtar. Trädstammar brända och 
uthuggna. PNG vill att allt i landet skall bevaras. Inga oljefyndigheter, inga gruvor 
av något slag får exploateras. Detta fick vi lära oss i dag av en av föreläsarna
på båten. 
Den indonesiska delen i norr, den som heter Nya Guinea, befinner sig 
i en helt annan situation. Där skördas skogarna och naturlivet försvinner men -
människorna får arbeten, pengar, skolgång, sjukvård och moderniteterna kommer 
på rad.
Vilket är bäst?



Floden rinner snabbt. Vattnet ser grumligt ut men detta lär vara den enda asiatiska floden 
som är helt oförstörd och ren.

Vi ger oss iväg i de små gummibåtarna. Strömmen är stark och farlig.

3 kommentarer:

  1. Hej mamma,

    Nu är vi tillbaks igen, något försenade och efter med det mesta, så mycket att komma ikapp med!

    Jag har mailat dig på Ohlsson, men skriver lite kort även här ifall du inte får det. Behöver besked på några olika av dina mail och sms...

    1. ska jag göra överföring som du bad om?
    2. ska jag ta fram koden du bad mig om?
    3. ändra storlek på bilderna på bloggen ... följer du instruktionerna vi skrev ihop när jag och Anna va hemma hos dig? Det var ju lite bökigt, men gick ifall man gjorde det i i rätt ordning. :)
    4. Vad gäller telefonens kamera... kolla så att du gjort rent lilla linsen på baksidan av telefonen och kolla också att du inte har något filter på i själva fotoappen (gå in på kamera så har du längst upp till höger 3 små cirklar som går in i varandra. Kolla så att du har valt "inget" i mitten, så du inte råkat få på något filter!)

    Hoppas du har det fantastiskt!! Det ser onekligen ut så!! :)

    Vi hörs mer snart!

    KRAM
    Lisa & Co

    SvaraRadera
  2. Hej där.
    Nu får vi se om jag kommer ihåg hur jag gjorde förra gången.
    Följer din resa med spänning
    Hälsningar
    Gittan

    SvaraRadera
  3. Ja, frågan är vad som är bäst Inger. Människan är i färd med att förgifta planeten så det verkar som platsen du är på just nu har goda chanser att hålla längst och kanske ge en hel del levande varelser räddningen på lång sikt.

    SvaraRadera